Saturday, August 29, 2009

naluri sorg lelaki...

salam... dh lme sgt jari jemari aku ni x menaip... blog ni pn dh bepe lma x t'jenguk.. alhmdulillah, bln ramadhan dh bpe ari b'lalu.. tp aku sndri ntah ke mna.. ssh btol nk istiqamah dlm b'amal ni.. pdhal nk dpt pahala ni sng sgt2... nk wt dosa sgt2 pyh... tp npe org ske jgak wt dosa ek??? aisey, bkn bnda ni yg aku nk ngarut sbnrnya... ade ape pd sorg lelaki???

hmmmmmmm, Allah jdkn lelaki kt muka bumi ni sbg sorg yg ego ke?? bgga nga dri sdri... mmg sume laki cmni ke??? org lain aku x tau la.. tp klu aku mmg la aku tau sape aku.. hahaha... ntah pape je aku ni.. sbnrnya tgh duk rilek2 ingat blik ayt2 csuci kalamullah td aku tiba2 t'fkir ape la hikmahnya Allah izinkan org laki ni kwen rmai... ayt ni dlm surah An-nisa' juz 4, ayt ke 3 yg brmksud "maka nikahilah perempuan yg kamu senangi, 2,3@4... akan tetapi sekiranya kamu khawatir tidak mampu utk b'laku adil, maka memadailah dgn sorg shja... " wlupn x bpe nk fhm sgt, tp ape yg aku dpt amek dr ayt ni, islam & Allah sndri m'bnarkn ogr laki ni kwen lbh dr 1...

tp yg jd p'soalannya, npe org pmpuan x suka sgt2 ek??? tetiba je idea ni dtg... klu dh kgsi, sape pn xnk.. klu kgsi brg2, mknan skalipn org dh x suka, ape lg nk kgsi ksih syg, cinta & yg sewaktu dgnnya kn??? mmg sgt2 tepat... lg pn klu d nilai blik, hidup b'kgsi ni amatlah mnyusahkn... mmg xde sape pn yg nk.. klu ade pn, yg fhm & tau psl agama je... tu pn x rmai... apepn, ayt kt atas td x abes lg.. ade smbungannya.. "yg demikian itu (kwen sorg) adlh lbh baik agr tidak b'laku zalim... " mmg btol... aku sndri prnh tgk btapa org yg hidup b'madu ni akn rse madu tu sgt2 pahit klu si suami x pndai nk b'laku adil...

x d nafikn, mmg ade yg mmpu & bleh b'laku adil.. tp sejauh mna org pmpuan bleh terima & fhm akn hakikat ini??? stiap bnda ni ade positif & negatfnya... aku ni klu pk negatif, sgt2 la x stuju nga org yg kwen rmai ni.. tp bila fkir balik, byk hkmahnya islam m'izinkn org laki ni kwen rmai.. ye la, cth plg mudah... dunia akhir zaman skang ni, bpe rmai org pmpuan klu nk d bndingkn nga laki?? bpe nisbahnya?? pstu kte plak slalu dgr cite yg rmai org pmpuan b'cinta nga suami org... sbnrnya klu d kaji dr minda yg t'buka, bnda2 ni xkn b'laku klu si isteri fhm akn konsep & mksud drpd ayt Al-Quran td...

kaum hawa prlu sedar, Allah jdkn lelaki ni nga naluri & akal yg b'beza dr sorg pmpuan.. org laki mmpu syg & cinta rmai org pd satu2 mse.. ni fakta, bkn auta... ye la, mmg la x suka share nga org lain.. tp cuba fkir mne lg baik nga m'bnarkn suami td kwen rmai pstu hidup tnpa dosa & mksiat & dpt keredhaan Allah @ x izinkn & suami curang, b'zina nga pmpuan lain & d laknat Allah???? sifirnya mudah, tepuk dada tnya iman... jgn prejudis nga ape yg ingin d smpaikn... cuma skdr pndpt & kefahaman sndri...

dh melalut plak aku ni.. hehehe.... xde pape pn, skdr coretan yg x b'makna dr insan YG X PUNYA APE2.... chow dulu laaaa... ade mse nti gua smbung lg... adioS!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment